القوادح العقدية في مناهج البحث الغربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية. جامعة الملک سعود

المستخلص

نشأت مناهج البحث الغربية في بيئة طغى عليها الصراع الفکري بين العلم والدين النصراني المحرف فنتج عن ذلک ظهور مجموعة من الاعتقادات والآراء والأفکار المنحرفة کان لها أثرها البالغ في نشر الالحاد والکفر، ومحاربة الأديان، والتدهور الاخلاقي  والاجتماعي والسلوکي، وقد افتتن طائفة من أبناء المسلمين بهذه المناهج فسلکوا سبيلها واتخذوها طريقاً للوصول الي المعارف والحقائق العلمية من غير أن يتبينوا ما تضمنته تلک المناهج من مناقضة لعقيدة الاسلام الصحيحة فجاء هذا البحث ليجلي أبرز ما تضمنته هذه المناهج من قوادح عقدية تناقض العقيدة الصحيحة والفطرة القويمة، وقد اشتمل البحث على تمهيد ومبحثين وخاتمة، وکان أهم ما توصلت اليه من مناهج بيان الصلة الوثيقة بين العقيدة الصحيحة والمنهج، واضطراب المناهج الغربية في بحثها للمطالب الالهية وقيامها على تقديس العقل وتأليهه، وتقرير الالحاد والتعطيل، وإنکار الوحي والخلط في مناهج البحث بين المفاهيم المتصلة بالإنسان، والمفاهيم المتصلة بالکون، والله أعلم وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم.
هذا وقد جاء البحث في مقدمة وتمهيد ومبحثين وخاتمة:
المقدمة؛ وفيها بيان أهمية البحث وأهدافه وخطة البحث فيه.
التمهيد:وفيهالتعريفلغةواصطلاحًابالقوادح،والعقيدة،والبحث،والمناهج.
المبحث الأول: وفيه بيان العلاقة بين العقيدة والمنهج.
المبحث الثاني: وفيه بيان أهم الانحرافات في مناهج البحث الغربية.
وتضمن ثلاث مطالب:
المطلب الأول: تقديس العقل.
المطلب الثاني: التعطيل.
المطلب الثالث: إنکار الوحي.
الخاتمة: وفيها بيان أهم نتائج البحث والدراسة.
وأما المنهج الذي سأسير عليه في إعداد البحث فهو على النحو التالي:
1-        جمع المادة العلمية من مظانها، والتأصيل العلمي لها بالنقل عن مصادرها الأصلية.
2-        تنويع الأقوال المنقولة عن الباحثين الغربيين بحسب مناهجهم.
3-        توثيقالمادةالعلميةمنمصادرهاالأصليةحسبطرائقالبحثالمتبعة.
4-        عزو الآيات إلى مواضعها من القرآن الکريم.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Streptococcus primates at Western research methods.

المؤلفون [English]

Dr. Abdulaziz bin Abdullah bin Rashid Al-Mubadal Associate Professor, Department of Islamic Studies, Track of Faith and Contemporary Doctrines - College of Education, King Saud University - Riyadh - Kingdom of Saudi Arabia .

المستخلص [English]

Abstract:

Western research methods arose in an environment dominated by intellectual conflict between science and the distorted Christian religion, which resulted in a set of deviant beliefs, opinions, and ideas emerging that had a profound impact on spreading atheism, unbelief, and fighting religions, moral, social, and behavioral deterioration. Groups of Muslim children fascinated with these approaches, took their path and took it as a way to access knowledge and scientific facts

without investigating the contents of those curricula which contradict the correct doctrine of Islam.

So, this research is to illustrate the most prominent of these deviant curricula that contradict the correct doctrine as well as common sense

The research includes an introduction, two studies, and a conclusion.

One of the most important results reached is showing the close link between the correct belief and the curriculum, and the contradiction of Western approaches in its research of divinity and deification of the mind, and the affirmation of atheism and disbelief, denial of revelation, and confusion in research methods between concepts related to man and concepts related to the universe.

This research came in an introduction, preface, two chapters, and a conclusion: Introduction; It includes a statement of the importance of the research, its objectives and research plan. Preamble: In it is the definition of language and idiomatically by Qadah, doctrine, research, and methods.

The first topic: It includes a statement of the relationship between belief and approach.

The second topic: It shows the most important deviations in Western research methods. It included three demands:

The first requirement: the sanctification of the mind.

The second requirement: suspension.

The third requirement: the denial of revelation.

Conclusion: It includes a statement of the most important results of the research and study.

As for the method that I will follow in preparing the research, it is as follows:

1- Collecting the scientific material from its sources, and establishing the scientific basis for it by quoting from its original sources.

2- Diversifying the sayings quoted from Western researchers according to their methods.

3- Documenting the scientific material from its original sources according to the research methods used. 4- Attributing the verses to their places in the Holy Qur’an.

الکلمات الرئيسية [English]

(denial of revelation) (disruption of the mind) (sanctifying the mind) (Islamic belief) (intellectual conflict) (the West) .