الانحِرَافُ في الاستِدلَالِ بِالآيَاتِ القُرآنِيَّةِ عِندَ الفِکرِ الُمتَطَرِّفِ (آيَات الحکم بغير ما أنزل الله في تفسير الظلال لسيد قطب - أنموذجا-)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

الحمد لله وحده والصلاة والسلام على من لا نبي بعده، وعلى أصحابه، وأتباعه بإحسان إلى يوم الدين.
 فهذا اختصار لبحث: الانحِرَافُ في الاستِدلَالِ بِالآيَاتِ القُرآنِيَّةِ عِندَ الفِکرِ الُمتَطَرِّفِ (آيَات الحکم بغير ما أنزل الله في تفسير الظلال لسيد قطب – أنموذجا -)، حيثُ تطرق البحث في المبحث الأول إلى مکانة القرآن الکريم، وضرورة الاستدلال به، وخطر الانحراف في الاستدلال به، ثم تلاه المبحث الثاني ليبين أهمية موضوع البحث وأن الحکم بغير ما أنزل الله من أکبر أسباب الفتن الحاصلة، ليشرع على إثره المبحث الثالث بشرح عنوان البحث، ليتم التعريف بسيد قطب في المبحث الرابع، وأنه باختصار: سيد قطب بن إبراهيم الشاذلي، ولد بقرية (موشا) في أسيوط، وتخرج بکلية دار العلوم (بالقاهرة) سنة 1353هـ (1934م).
عمل في جريدة الأهرام، وکتب في مجلتي (الرسالة) و(الثقافة)، ولازم محمود عباس العقاد وتأثر به، واتجه إلى النقد، وبالغ فيه. وعيِّن مدرسا للعربية، فموظفا في ديوان وزارة المعارف، ثم (مراقبا فنيا) للوزراة، وأوفد في بعثة لدراسة (برامج التعليم) في أميرکا (1948 - 195) ... ثم انضم للإخوان وسجن معهم حتى أعدم هو وبعض رفاقه في سنة 1966م.
وجاء المبحث الخامس ليوضح نص ما کتبه سيد قطب عن هذه الآيات وقرر فيها أن الحاکمية أخص خصائص الإلهية، وأن من لم يحکم بما أنزل الله فقد رفض إلهية الله تعالى ...
وتبعه المبحث السادس والذي ذکر فيه سبب نزول هذه الآيات وتفسيرها عند الصحابة والتابعين والمقصود بها، وفهم السلف للمراد منها ... ثم يجيء المبحث السابع ليشرح عقيدة أهل السنة والجماعة فيما تضمنته الآيات من قضية الحکم بغير ما أنزل الله، وما مال إليه الأئمة المعتبرون في توجيه فهم هذه الآيات مثل الإمام الطبري، والبغوي، وابن الجوزي، وعبد العزيز ابن باز وغيرهم من العلماء واللجنة الدائمة للبحوث والإفتاء، لنأتي إلى المبحث الثامن والأخير ليوضح تداعيات هذا الانحراف في الاستدلال بآيات الحکم على من تأثر به حتى صار ما يسمونه بالشرک السياسي يوازي بل أولى بالإنکار عندهم من الشرک الاعتقادي في القبور والتمسح بها ...، ثم اعتقد على أساس ما سبق جاهليه المجتمعات الإسلامية، ثم ختم البحث بذکر الخاتمة والتوصيات التالية: والتي نذکر بعضها على سبيل الإجمال:
1-   وجوب طرح عقيدة أهل السنة والجماعة في هذا الباب الخطير على جميع المستويات، لا سيما فئة الشباب، والناشئة.
2- التحذير من أفکار الغلو والتطرف في باب الحاکمية ونقدها نقدا صريحا دون إجمال، أو إشارات قد يُظن فيها الکفاية للبيب؛ فالخطب جلل، والعقبة کأداء.
3-   التَّفنن في عرض عقيدة السلف الصالح، وکشف ما خالفها بالکتابة، والخطب، والمحاضرات ...
والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Deviation in the inference of Qur’anic verses in the opinion of extremists (Verses of ruling by other than what God revealed in the interpretation of shadows by Sayyid Qutb - a model-).

المؤلفون [English]

Dr. Abdullah bin Hammoud Al-Amaj .

Assistant Professor at the Faculty of Fundamentals of Religion, Department of the Noble Qur’an and its Sciences, Imam Muhammad bin Saud Islamic University - Saudi Arabia Riyadh .

المستخلص [English]

Abstract:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful

Praise be to Allah, Alone, and Peace be upon Prophet Muhammad after whom there is no other prophet and upon his companions and followers until the day of Judgement.

This is an Abstract of:

Extremist Ideology’s Flawed Inference from Qur’anic Verses (Verses addressing failure to judge by the light of what Allah has revealed as illustrated in “Fi Dhilal Al-Qur’an” written by Sayyid Qutb as a sample). In Section I, the research addresses the status ofthe Holy Qur’an, the necessity of using the same as a source of inference, and the danger of flawed inference. In Section II, the research explains the significance of the subject of this research and illustrates that failure to judge by way of what Allah has revealed is one of the major causes of existing seditions. Afterwards, Section III explains the title of this research, and section IV introduces Sayyid Qutb. He can be briefly introduced as: Sayyid Qutb Bin Ibrahim Al-Shadheli, who was born in the village of (Mosha), Asyut and who graduated from the Faculty of Dar al-Ulum(Cairo) in 1953 AH (1934 AD).

He worked in Al-Ahram Newspaper, and worked as writer in (Al-Resalah) and (Al-Thaqafah) magazines. He was also a company of Abbas Mahmoud Al-Aqqad with whom he was influenced. Then, he embarked on criticism in which he was extravagant. He was appointed as an Arabic Teacher, followed by the appointment as an employee in theMinistry of Education and afterwards as (technical inspector). He was deployed as part of a mission to study (Educational Programs) in the US (1948 -195)…..

Afterwards, he joined the Muslim Brotherhood and had been jailed with its members until he and some of his companions were executed in 1966 AD.

Section V illustrates the words written by Sayyid Qutb on these Verses, in which he decided that Dominion is the most specific quality of Divinity, and that he who fails to judge by light of what Allah has revealed is refusing the Divinity of Allah….

Section VI addresses the reasons for the revelation of these verses, the interpretation and meaning thereof as understood by the companions of the Prophet and their followers, and how Salaf understood them. Section VII explains the creed of Ahl Al-Sunna Wal Jama’a in terms of the concept of these verses as far as failure to judge by light of what Allah has revealed was concerned and how authentic Imams has directed with regards to understanding of these verses, such as Tabbari, Baghawi, Ibn Al-Jawzi, and Abdulaziz Ibn Baz, etc. as well as the Standing Committee for Scholarly Research and Issuing Fatwas. Section VIII, the last section, illustrates the results of such flawed inference from these verses on he who adopts the same inference, leading to the so called Political Shirk equaling or even preceding Shirk in Belief materializing in Graves and rubbing faces against the same and thus to believe that Muslim Communities are in Jahiliya. In conclusion, the research presents the following recommendations including but not limited to the following:

1-      It is necessary to present the creed of Ahl Al-Sunna Wal Jama’a with respect to this critical subject to all segments, particularly the youth;

2-      Warning against extremism and extravagance in the subject of Dominion and expressly rather than generally criticizing the same without making insinuations that might be thought as sufficient for those with sound mindsets, as this is very critical and the hindrance is hard to pass; and

3-      Diversification of the way adopted to present the creed of Salaf, and reveal deviations from the same by way of writings, speeches, and lectures. Peace and blessings be upon the noblest Prophet and Messenger.

الکلمات الرئيسية [English]

(Aqeedah of Ahlus-Sunnah) (Extremist Thought) (Sayyid Qutb) (Ruling by other than what God revealed) (verses of the Qur’an) (temptations) (shades of the Qur’an).