مونودراما المسرح السعودي الرؤية وإشکالات الفن مسرح عبدالعزيز الصقعبي أنموذجًا Monodrama Saudi theater

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملک خالد

المستخلص

فالمونودراما أو مسرح الشخص الواحد( One man show  ) أول أشکال المسرح التجريبي ، وتختلف في طبيعتها عن حديث النفس / المونولوج Monologue ، وقد تتداخل معه في حالة ضعف إمکانات الکاتب .
وترتبط المونودراما بنشأة المسرح عند اليونان ، وقد انتقلت من حالة السرد إلى التشخيص أو التمثيل ، الذي اصطبغ في بداياته بالصبغة الدينية ، قبل أن ينتقل ليعبر عن قضايا الحياة والأحياء.
        وهي فن عصيّ يتأبّى إلا على کاتب متمکن من أدواته ، قادر على دمج الأصوات في صوت ، والشخوص في شخصية واحدة ، والأنفس في نفس واحدة ، وخلْق الحدث المسرحي القائم على الحوار لا على السرد ، ومعالجة المعضلات الفنية التي تلاحق الفن مذ نشأته .
     وقد نشط فن المونودراما المسرحي في المملکة العربية السعودية نشاطًا ملحوظًا ، فخصصت له المهرجانات والفاعليات ، وشغل حيزًا في الساحة الإبداعية ، وکانت الانطلاقة الأولى لعرضه مسرحيًّا من مدينة الطائف ، ومونودراما " صفعة في المرآة " للصقعبي ، وقد تباينت عطاءات الکتّاب السعوديين في ميدان المونودراما ، والأديب عبدالعزيز الصقعبي ممن عرف بإسهاماته المميزة في إزکاء مسيرة المسرح السعودي.
    وترتبط رؤيته في أعماله المسرحية بقضايا المجتمعات الإنسانية ، وهموم وهواجس الإنسان المعاصر ، عالج فيها عددًا من هذه القضايا ، باسطًا عليها وشاحًا فنيًّا أضفى بعدًا جماليًّا ، إِنْ في الطرح أو المعالجة أو البنية والعرض ، واستطاع أن يتعايش ، ويعالج في نصه المسرحي کثيرًا من إشکالات المونودراما ، مثل ( الحوار – الصراع – الصوت المسرحي المنفرد (وحدة الأداء ) – التلقي – التداخل مع المونولوج  ).
    ويأتي هذا البحث ليکشف عن البنية والرؤية ، ومصادرها في نص مونودراما مسرح الصقعبي ، وبنية الفن وإشکالاته وطرائق المعالجة الفنية لها ، وقسم بناء على تلک الأهداف إلى مقدمة وتوطئة ومهاد وثلاثة مباحث ، رصدت في التوطئة مسيرة المسرح السعودي لا سيما المونودراما ، وفي المهاد تناولت سيرة ومسيرة الأديب عبدالعزيز الصقعبي ، ودار المبحث الأول عن الرؤية المسرحية ومصادرها في مونودراما الصقعبي ، وتناولت في المبحث الثاني بنية المونودراما الصقعبية ، واختص المبحث الثالث بطرح الإشکالات التي تلاحق فن المونودراما ، وطرائق الصقعبي في معالجتها ، ثم کانت الخاتمة والفهارس الفنية .

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Monodrama Saudi theater The vision and problems of art Abdulaziz Al-Saqabi theater as a model Monodrama Saudi theater .

المؤلفون [English]

Dr. / Ali Ahmed Abu Zaid Muhammad.

Assistant Professor at the Universities of Khalid and Al-Azhar Al-Sharif.

المستخلص [English]

Abstract:

Monodrama or one man show is the first form of experimental theater, and it differs in nature from the speech of the soul / monologue, and it may interfere with it in the event that the writer's potential is weak.

Monodrama is related to the emergence of theater in Greece, and has moved from the state of narration to diagnosis or representation, which was stained in its beginnings with a religious color, before moving on to express the issues of life and neighborhoods.

It is a stubborn art that refuses except for a writer who is skilled in his tools, able to integrate sounds into a voice, characters in one character, and souls in one soul, and to create theatrical events based on dialogue and not on narration, and to address the artistic dilemmas that have followed art since its inception.

The theatrical art of monodrama has been very active in the Kingdom of Saudi Arabia, so festivals and events were allocated to it, and it occupied a space in the creative arena. Abdulaziz Al-Saqabi, who was known for his distinguished contributions to the development of the Saudi theater march.

His vision in his theatrical works is linked to the issues of human societies, and the concerns and concerns of contemporary man, in which he dealt with a number of these issues, spreading an artistic veil over them that added an aesthetic dimension, whether in proposition, treatment, structure and presentation, and he was able to coexist, and in his theatrical text deals with many problems of monodrama , Such as (dialogue - conflict - theatrical solo voice (unity of performance) - reception - interference with monologue).

This research comes to reveal the structure and vision, and its sources in the text of the al-Saqabi theater monodrama, the structure of art, its problems and the methods of artistic treatment of it, and a section based on those objectives into an introduction, prelude and mulch and three topics. The writer Abdulaziz Al-Saqabi, the first topic revolves around the theatrical vision and its sources in the al-Saqabi monodrama, and in the second topic it dealt with the structure of the Saqabi monodrama, and the third section is concerned with presenting the problems that follow the art of monodrama, and the methods of Saqabi in its treatment, then the conclusion and the technical indexes.

الکلمات الرئيسية [English]

(One-Person Theater) (Monodrama) (Saudi Arabia) (Festivals and Events) (Theatrical Solo Voice) (Interference with Monologue).