الحـديث المنکـر ودلالته عند الإمام النسائي في «السنن الکبرى»

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية أصول الدين بالقاهرة

المستخلص

ينقسم البحث إلى مقدمة، وقسمين، وخاتمة، وفهرس:
أما المقدمة ففيها مطلبان:
المطلب الأول: أهمية الموضوع، وسبب اختياره.
المطلب الثاني: منهج الباحث في هذه الدراسة.
القسم الأول: الدراسة النظرية: ويتکون من فصلين:
الفصل الأول: التعريف بالإمام النسائي، وکتابه، وفيه مبحثان:
المبحث الأول: ويتضمن «التعريف بالإمام النسائي»، من خلال ترجمة موجزة له تشتمل على: «اسمه، ونسبه، وکنيته، ولقبه، ومولده، ونشأته، وطلبه للعلم، وشيوخه، وتلاميذه، ورحلاته في طلب العلم، وثناء العلماء عليه، ومؤلفاته، ووفاته».
المبحث الثاني:
«التعريف بکتاب «السنن الکبرى»، للإمام النسائي، وقد تضمن الآتي:
«منزلة الکتاب ومکانته – رواة «السنن الکبرى» عن الإمام النسائي - منهج الإمام النسائي في کتابه بإيجاز»ـ
الفصل الثاني: «الحديث المنکر»، وتحته المباحث الآتية:
المبحث الأول: تعريف الحديث المنکر، وتحته مطلبان:
المطلب الأول: التعريف اللغوي.
المطلب الثاني: التعريف الاصطلاحي.
المبحث الثاني: أقسام الحديث المنکر، وتحته مطلبان:
المطلب الأول: منکر السند.
المطلب الثاني: منکر المتن.
المبحث الثالث: علاقة الحديث المنکر بغيره من مباحث الاصطلاح، وتحته مطالب:
المطلب الأول: علاقة الحديث المنکر بالفرد.
المطلب الثاني: علاقة الحديث المنکر بالشاذ والمُعَلِّ.
المطلب الثالث: علاقة الحديث المنکر بالمعروف والمحفوظ.
المبحث الرابع: کيفية الکشف عن النکارة، وتحته مطلبان:
المطلب الأول: التفرد.
المطلب الثاني: المخالفة.
المبحث الخامس: ألفاظ النکارة عند العلماء الجرح والتعديل:
«تَعْرِفُ وتُنْکِرُ، يروي المناکير، في حديثه بعض النَّکْرَة، حديثه عن فلان منکر، منکر الحديث، حديثه منکر، عامة أحاديثه مناکير، صاحب مناکير، وغيرها».
القسم الثاني: الدراسة التطبيقية: «دلالة «المنکر» عند الإمام النسائي في «السنن الکبرى»، وقمت فيه بدراسة ستة عشر حديثًا من «السنن الکبرى»، قد حکم عليها الإمام النسائي بالنکارة، وتوصلت من خلال البحث إلى تقسيمها إلى ستة مطالب؛ هي:
المطلب الأول: تفرد الثقة.
المطلب الثاني: مخالفة الثقة للأضبط منه.
المطلب الثالث: تفرد الصدوق.
المطلب الرابع: مخالفة الصدوق للأضبط منه.
المطلب الخامس: تفرد الضعيف.
المطلب السادس: مخالفة الضعيف للأضبط منه.
الخاتمة والنتائج.
الفهارس.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The objectionable hadeeth and its connotation according to the al-Nasa’i imam in al-Sunan al-Kabir .

المؤلفون [English]

Dr. /  Osama Ibrahim Muhammad Muhammad Mahdi .

Teacher of Hadith and its Sciences, Faculty of Fundamentals of Religion, Cairo .

.

المستخلص [English]

Abstract:

The research is divided into an introduction, two parts, a conclusion, and an index:

As for the introduction, it has two requirements:

The first requirement: the importance of the topic, and the reason for choosing it.

The second requirement: the researcher's approach to this study.

The first section: The theoretical study: It consists of two semesters:

The first chapter: Introducing the Al-Nisaei imam and his book, and it includes two topics:

The first topic: It includes “introducing the women’s imam”, through a brief translation of him that includes: “his name, lineage, nickname, surname, birth, upbringing, his pursuit of knowledge, his elders, his students, his travels in seeking knowledge, the praise of scholars on him, his writings, and his death. ». The second topic: Introducing the book “Al-Sunan Al-Kubra”, by Imam Al-Nasa’i, and it included the following: “The Status and Status of the Book - Narrators of“ Al-Sunan Al-Kubra ”on the authority of Al-Imam Al-Nasa’i - The Approach of the Imam Al-Nasa’i in his book briefly.

The second chapter: “The Denied Hadith,” below the following topics:

The first topic: Defining an objectionable hadith, and there are two requirements below it:

The first requirement: the linguistic definition.

The second requirement: the idiomatic definition.

The second topic: Sections of the reprehensible hadith, and under it are two requirements: The first requirement: the bond is denied.

The second requirement: Denied Matn.

The third topic: The relationship of the bad hadith with other topics of the term, and below it are the demands:

The first requirement: the relationship of the objectionable hadith to the individual.

The second requirement: the relationship of the objectionable hadith with the anomaly and the interpreter.

The third requirement: the relationship of the reprehensible hadith with what is well known and preserved.

The fourth topic: How to uncover miscarriage, and under it are two requirements: The first requirement: exclusivity.

The second requirement: the violation.

The fifth topic: The words of repugnance among the scholars: wound and modification: "You know and deny, he narrates the odds, in his speech some denial, his talk about so-and-so who denies the hadith, his hadith is objectionable, in general his hadiths are reprehensible, the author of evils, and others."

The second section: The Applied Study: “The significance of“ evil ”according to the Imam Al-Nasa’i in“ Al-Sunan Al-Kubra ”, in which you studied sixteen hadiths from“ Al-Sunan Al-Kubra ”, in which the Al-Nasa’i ruled your negligence, and you reached through the research to divide them into six demands; she: The first requirement: uniqueness of trust.

The second requirement: violating confidence in the most correct of it.

The third requirement: the uniqueness of the Saduq.

Fourth requirement: Al-Saduq's violation of the most correct of it.

 Fifth requirement: uniqueness of the weak.

Sixth requirement: The weak violates the most disciplined of it.

Conclusion and results. Indexes.

 

الکلمات الرئيسية [English]

(Denied Hadith) (Uniqueness of Saduq) (Al-Sunan Al-Kubra) (by Al-Imam Al-Nasa’i) (Triviality of Trust) (Contradicting the weak) .