الجوانب الحضارية في مقاصد الدعوة الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية

المستخلص

وإن الجوانب الحضارية, في مقاصد الدعوة الإسلامية هي نافذة أمل, ومستقبل حياة, يُمکن للعالم أجمع أن يُطل من خلالها على رقي الإسلام وحضارته التي سبق بها کل الحضارات, وانتصر من خلالها –مفهوماً ومدلولاً- على کل المنظمات الدولية والعالمية, وکل المواثيق والمعاهدات التي طالما نادت بحق الإنسان في الحياة والکرامة, فاحترمت هذه المقاصد الدعوية حرية الإنسان في عقيدته, ونادت بحُرمة بُنيانه, وصيانة نسله, وحفظ ماله, وسلامة عقله.
وهذا ما تُعورف عليه باسم: الضرورات الخمس, ولقد أوجب الشارع الحکيم حفظها, وها أنا ذا أذکرها مرتَّبة على وفق ما ذکره الإمام الشاطبي -رحمه الله- حيث إنه قال: "ومجموع الضرورات خمس هي: حفظ الدين, والنفس, والنسل, والمال, والعقل, هذه الضرورات الخمس إن فُقدت لم تجر مصالح الدنيا على استقامة, بل على فساد وتهارج, وفوت حياة, وفي الآخرة فوت النجاة والنعمة, والرجوع بالخسران المبين".
        وقد اقتضت طبيعة العمل في هذا البحث تقسيمه إلى خمسة مباحث, تسبقها مقدمة, کما زيَّلتها بخاتمة, يتبعها ثبت المراجع والمصادر, ثم فهرست الموضوعات, ومن هذا المنطلق جاء البحث مرتَّباً على النحو التالي:
المبحث الأول: الجوانب الحضارية في مقصد حفظ الدين.
المبحث الثاني: الجوانب الحضارية في مقصد حفظ النفس.
المبحث الثالث: الجوانب الحضارية في مقصد حفظ النسل .
المبحث الرابع: الجوانب الحضارية في مقصد حفظ المال .
المبحث الخامس: الجوانب الحضارية في مقصد حفظ العقل.
ثمَّ الخاتمة: وجاءت مشتملة على:
                * أهم النتائج والتوصيات.
                * ثبت المصادر والمراجع.
                * فهرست الموضوعات.



 

الكلمات الرئيسية


المؤلفون [English]

Dr. Adel Al-Sawy Abu Zaid .

Teacher of advocacy and Islamic culture Faculty of Fundamentals of Religion and Da`wah in Monufia .

المستخلص [English]

Abstract:

The civilized aspects, in the purposes of the Islamic call, are a window of hope, and the future of life, through which the whole world can see the advancement of Islam and its civilization that preceded all civilizations, and through which it triumphed - understood and signified - over all international and international organizations, and all the charters and treaties that have long been She proclaimed the right of man to life and dignity, so these advocacy objectives respected the freedom of man in his faith, and called for the inviolability of his building, the preservation of his offspring, the preservation of his money, and the integrity of his mind.

And this is what you are known for in the name of: The Five Necessities, and the wise street has obligated them to be preserved, and here I am mentioning them arranged according to what Imam Al-Shatibi - may God have mercy on him - said: “And the sum of the five necessities are: preserving religion, the soul, the offspring, money, and reason. , If these five necessities are lost, they do not lead the interests of the world to integrity, but to corruption and arrogance, and the loss of life, and in the hereafter he missed salvation and grace, and the return of the evident loss The nature of the work in this research necessitated that it be divided into five sections, preceded by an introduction, and I replaced it with a conclusion, followed by a compilation of references and sources, then an index of the topics, and from this standpoint.

the research came arranged as follows:

The first topic: the cultural aspects of the purpose of preserving religion.

The second topic: the cultural aspects of self-preservation.

The third topic: the cultural aspects of the purpose of preserving the offspring. The fourth topic: the cultural aspects of the purpose of saving money.

The fifth topic: the civilized aspects of the purpose of preserving the mind.

Then the conclusion: It included: * The most important findings and recommendations.

* Proven sources and references. * Index of topics.

الکلمات الرئيسية [English]

(Islamic civilization) (The Five Necessities) (Preserving Religion) (Preserving oneself) (Money) (Mind) (Objectives of Islamic Law) .