معالجة القرآن الکريم لظاهرة التنمر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التفسير وعلوم القرآن، کلية أصول الدين والدعوة، جامعة الأزهر، أسيوط، مصر.

المستخلص

تتناول هذه الدراسة التعريف بمفهوم التنمر وبيان أسبابه وأنواعه والأثار السيئة المترتبة عليه، ومخاطره علي الفرد والمجتمع، وبيان المنهج القرآني في معالجة هذه الظاهرة بأنواعها المختلفة؛ سواء کان تنمرا لفظيا أو بدنيا أو غيرهما، وهو منهج متميز بالأصالة والسبق والغوص في عمق هذه الظاهرة، والتشخيص الدقيق للمشکلة وعلاجها بل قدم لها أفضل الحلول وکان له منهج واضح في الوقاية، والتدابير اللازمة؛ وکان هذا المنهج شموليا حيث جمع بين النص (النظرية) والمنهج العملي (التطبيق)، ثم تناول الباحث وضع الحلول اللازمة لعلاج هذه الظاهرة بطرق شتي بتکاتف الأدوار وتعاضدها وتکافل الجهود المتنوعة من المؤسسات الرسمية والمجتمعية للتخفيف من حدة هذه الظاهرة.
وجاء البحث في مقدمة وثلاثة مباحث وخاتمة. أما المقدمة تحدثت فيها عن الموضوع وأهميته ومحتواه.
المبحث الأول: مفهوم التنمر وأنواعه وفيه ثلاثة مطالب.
المطلب الأول: التنمر لغة واصطلاحا.
المطلب الثاني: أسباب التنمر.
المطلب الثالث: أنواع التنمر وآثاره.
المبحث الثاني: المنهج القرآني لمواجهة التنمر وفيه ثلاثة مطالب.
المطلب الأول: مواجهة القرآن للتنمر اللفظي.
المطلب الثاني: مواجهة القرآن للتنمر البدني.
المطلب الثالث: تکامل الأدوار لمواجهة ظاهرة التنمر.
ثم جاءت الخاتمة: وکانت فيها خلاصة ما کتب، وتلخيص ماسبق، واشتملت علي أهم النتائج التي توصلت إليها، ثم أردفتها بالتوصيات، وأخيرا وضعت قائمة بمراجع البحث ومصادره.

 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Treatment of the Holy Qur'an to the phenomenon of bullying.

المؤلفون [English]

Dr. Ahmed Mohamed Ali Al-Masry .

Department of Interpretation and Sciences of the Qur’an, Faculty of Fundamentals of Religion and Dawah, Al-Azhar University, Assiut, Egypt.

المستخلص [English]

Abstract:

This study deals with the definition of the concept of bullying، its causes، types، and the bad effects it entails، its risks to the individual and society and the Qur'anic approach in dealing with this phenomenon in its various types whether it is verbal، physical or others. It is an approach distinguished by originality، precedence and diving deep into this phenomenon، the accurate diagnosis of the problem and its treatment، but it offers the best solutions for it. It had a clear method in prevention and necessary measures. This approach is also holistic as it combined the text (theory) and the practical approach (application). Then the researcher dealt with developing the necessary solutions to treat this phenomenon in various ways through the concerted roles and synergy of the various efforts of official and community institutions to alleviate the severity of this phenomenon.

The research came in an introduction, three sections and a conclusion.

As for the introduction, I talked about the topic, its importance and its content.

The first topic: the concept of bullying and its types, and there are three demands. The first requirement:

bullying in language and idiomatically.

The second requirement: the causes of bullying. The third requirement: types of bullying and its effects.

The second topic: the Qur’anic approach to confronting bullying, and it has three demands.

The first requirement: The Qur’an confronts verbal bullying.

The second requirement: the Qur’an confronting physical bullying.

The third requirement: the integration of roles to confront the phenomenon of bullying.

Then came the conclusion: in it was a summary of what was written, and a summary of the foregoing, and included the most important results that I reached, then I included them with recommendations, and finally a list of research references and sources was made.

الکلمات الرئيسية [English]

(Treatment) (the Qur’an) (phenomenon) (bullying) (theory) (application) (the Qur’anic curriculum) (individual and society).