عوامل نشوء مدرستي أهل الحديث وأهل الرأي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة ، جامعة الزرقاء.

المستخلص

جاء هذا البحث ليتتبع عوامل نشوء مدرستي الحديث والرأي اللتين تشکلان التوجهات الکبرى في الفقه الإسلامي، أو ما يطلق عليه مدرسة العراقيين باعتبارهم أهل الرأي، ومدرسة الحجازيين باعتبارهم أهل الحديث.
ونظراً لأهمية المدرستين في صياغة المنطلقات الاجتهادية للمذاهب والفقهاء، فقد جاء هذا البحث لبيان أسبابها في سياقاتها التاريخية، أثرها على الجوانب التطبيقية في اجتهادات الفقهاء.
ويجيب البحث على الأسئلة التالية:
1. ما هو المقصود بمدرسة الحديث ومدرسة الرأي؟
2. ما هي العوامل التي أدت الى ظهور مدرسة الحديث؟
3. ما هي العوامل التي أدت الى ظهور مدرسة الرأي؟
4. ما هي أبرز المسائل الفقهية التطبيقية التي تظهر الفرق في الاجتهاد بين مدرستي الحديث والرأي؟
 منهج البحث:
سيتم اتباع المنهج الوصفي لبيان مفهوم مدرسة الحديث ومدرسة الرأي، ثم يليه المنهج الاستنباطي لتحديد عوامل نشوء المدرستين، ثم نتبعه الجانب العملي التطبيقي الذي يدل عليه من اجتهادات الفقهاء.
خطة البحث:
وقد جاء هذا الموضوع الهام في بحث تمهيدي وثلاثة مباحث جاءت کما يلي:
المبحث التمهيدي: المقصود بمدرسة الحديث ومدرسة الرأي.
المبحث الأول: عوامل نشوء مدرسة الحديث.
المبحث الثاني: عوامل نشوء مدرسة الرأي.
المبحث الثالث: مسائل فقهية تطبيقية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Factors for the emergence of Two schools, the people of hadith and the people of opinion.

المؤلفون [English]

Dr.. Rami Nasser Al-Ayasrah.

Assistant Professor in the Department of Jurisprudence and its Foundations, Faculty of Sharia, Zarqa University.

المستخلص [English]

Abstract:

This research came to trace the factors of the emergence of the two schools of hadith and opinion, which constitute the major trends in Islamic jurisprudence, or what is called the school of Iraqis as the people of opinion, and the school of al-Hijazis as the people of hadith.

In view of the importance of the two schools in formulating the jurisprudential principles of the schools of thought and the jurists, this research came to explain their reasons in their historical contexts, and their impact on the applied aspects of the jurisprudence of the jurists.

The research answers the following questions:

1. What is meant by the school of hadith and the school of opinion?

2. What are the factors that led to the emergence of the school of hadith?

3. What are the factors that led to the emergence of the school of opinion?

4. What are the most prominent applied jurisprudence issues that show the difference in ijtihad between the two schools of hadith and opinion?

Research Methodology: The descriptive approach will be followed to clarify the concept of the school of hadith and the school of opinion, then it will be followed by the deductive approach to determine the factors of the emergence of the two schools, then we follow the practical and applied aspect that is evidenced by the jurisprudence of the jurists.

Search Plan:

This important topic came in an introductory paper and three topics that came as follows:

The introductory topic: what is meant by the school of hadith and the school of opinion.

The first topic: the factors of the emergence of the modern school.

The second topic: the factors of the emergence of the school of opinion. The third topic: applied jurisprudential issues.

الکلمات الرئيسية [English]

(The Iraqi School) (The Questions of Jurisprudence) (The School of Opinion) (The Hijazis School) (The Inferential Curriculum) (The School of Hadith).