الحلف بالآباء والنهي عنه دراســـــة فـي ضـــوء مختلف الحديث

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية أصول الدين بأسيوط

المستخلص

     هذا البحث يهدف إلى الدفاع عن السنة ببيان معاني الأحاديث التي يظن أنها متضادة أو مختلفة، وذلک في موضوع الحلف بالآباء، فقد وردت أحاديث بلغت تسعا في النهي عن ذلک، بعضها في الصحيحين، ووردت أحاديث بلغت ستًّا في حلف النبي صلى الله عليه وآله وسلم بالآباء، وبعضها في صحيح مسلم، فحاول العلماء التوفيق بين الأحاديث الواردة في النهي والفعل، وکانت أقوالهم متعددة، بلغت خمسة عشر قولا، بعضها مقبول وبعضها فيه نظر وبعضها مردود، والراجح أن الفعل الذي ظاهره الحلف ليس حلفا، إنما هو من باب التأکيد أو التعجب، وقد ترک فيه قصد الحلف أو القسم، وبقي النهي عن الحلف بالآباء سالما من المعارضة.
        والبحث في مقدمة وتمهيد وفصلين وخاتمة:
1-      المقدمة: في سبب الاختيار وخطة البحث.
2-      التمهيد: في تعريف مختلف الحديث وذکر أقوال الفقهاء في الحلف بغير الله تعالى.
3-      الفصل الأول: في تخريج الأحاديث في النهي عن الحلف بالآباء والحلف بهم.
وفيه مبحثان: 
       المبحث الأول: تخريج أحاديث النهي عن الحلف بالآباء.
       المبحث الثاني: تخريج أحاديث الحلف بالآباء.
4-  الفصل الثاني: التوفيق بين ما صح مما ظاهره الحلف بالآباء وما صح من النهي عن الحلف بهم في ضوء مختلف الحديث. وفيه خمسة مباحث:
المبحث الأول: من قال بنفي التعارض وضعف روايات الحلف بالآباء. المبحث الثاني: من قال بالجمع بين الروايات.
     المبحث الثالث: من قال بالنسخ.
     المبحث الرابع: من قال بالترجيح.
     المبحث الخامس: القول الراجح في التوفيق بين الأحاديث.
5-      الخاتمة : في ذکر النتائج.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Swearing by the fathers and forbidding it, a study in the light of various hadiths .

المؤلفون [English]

Dr.. Mohamed Mohamed Ahmed Abdel Hafez Hussein.

Lecturer of Hadith and its sciences, Faculty of Fundamentals of Religion, Assiut, Al-Azhar University.

المستخلص [English]

Abstract:

This research aims at defense or guarding  the Sunnah by  a demonstration of the Hadiths meanings. That be guess contradiction or inconsistent , and that is in subject 'swear by the fathers'. Hadiths Already reported , that arrive at nine 9 prevent that. Some of this are at The Two Sahihs. Hadiths Already reported , that arrive at sex 6 the Prophet (Allah blessing and peace be upon him and his people) swear by the fathers. Some of this are at Sahih Muslim. The Scholars of Hadith and Fiqh try to matching opposing narrations and bringing them into harmony. There opinions or thoughts are many or much, that arrive at fifteen 15 . Some of them are accepted and some of them are uncertain and some of them are rejected. The more preferable or preponderant certainly is: Hadiths of the Prophet swear by the fathers  seemingly, this is not oath, but he mains the confirmation or admiratif (exclamation). Meaning oath is ignore. Hadiths Prevent swear by the fathers stay with out inconsistency.

The research consists of an introduction, preface, two chapters, and a conclusion:

1- Introduction: the reason for selection and research plan.

2- Preamble: In defining the various hadiths and mentioning the sayings of the jurists regarding swearing by other than God Almighty.

3- The first chapter: On the graduation of hadiths regarding the prohibition of swearing by fathers and swearing by them.

It contains two topics:

The first topic: the graduation of hadiths forbidding swearing by fathers.

The second topic: Graduation of the hadiths of the alliance with the fathers.

4- Chapter Two: Reconciling between what is authentic and apparent from the swearing by the fathers and what is true of the prohibition of swearing by them in the light of various hadiths.

It contains five topics:

The first topic: Who said that there is no contradiction and weakness in the narrations of swearing by the fathers.

The second topic: Who said the combination of narrations.

The third topic: who said copying.

Fourth topic: Who said weighting.

Fifth topic: The most correct statement in reconciling hadiths.

5- Conclusion: stating the results.

الکلمات الرئيسية [English]

(Prohibition of swearing by fathers) (Swearing by fathers) (Various hadiths) (Bukhari and Muslim) (Swearing by other than God) (Hadeeth of Omar) (Hadith of Abdullah bin Omar) .