إتْحَافُ أَهْلِ الإيمَانِ بِدِرَاسَةِ حَدِيِث "اسْتَعِينُوا عَلَى قَضَاءِ الْحَوَائِجِ بِالْکِتْمَانِ"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية أصول الدين والدعوة - جامعة الأزهر - بأسيوط

المستخلص

هذا البحث کما هو ظاهر من اسمه "إتْحَافُ أَهْلِ الإيمَانِ بِدِرَاسَةِ حَدِيِث اسْتَعِينُوا عَلَى قَضَاءِ الْحَوَائِجِ بِالْکِتْمَانِ" يشتمل على دراسة هذا الحديث ، وهو من الاحاديث التى تحتاج الى عناية وافراد بالتصنيف ، لاختلاف علماء الحديث حوله ما بين محسن ومضعف وحاکم عليه بالوضع ، ولعدم قيام احد بشرحه وبيان فقهه .
لذلک قمت فى هذا البحث بدراسة کل طرقه ، وتبين لى بعدها ان الحديث روى من طرق کثيرة منها ما هو ضعيف ضعفاً شديداً ، ومنها ما هو ضعيف ضعفاً يسيراً .
 فطرق حديث معاذ وعبد الله بن عباس وعمر بن الخطاب ومعاوية مدارها على کذابين ومتروکين وضعفاء .
وطرق حديث بريدة وعلى لا يوقف على حال بعض رواتهما لعدم وجود ترجمة لهم .
 وطريق حديث أبى هريرة يعل برواية المجهول سهل بن عبد الرحمن الجرجانى ، او بعدم متابعة احد لرواية سهل بن عبد الرحمن الرازى وغرابة طريقه، فاذا ضمت هذه الطرق الى بعض عضد بعضها بعضا.
کما ان الحديث لا يقويه کثرة طرقه فقط بل ايضا ما يشهد له من القرائن التى تقويه ، فقد وصى به القران ، وهو سنة فعلية  لسيد ولد آدم صلى الله عليه وسلم، فکل حياته صلى الله عليه وسلم تطبيق عملى لهذا الحديث فى الامور المهمة، وهو مؤيد بالمقاصد العامة للشرع الحنيف ، وعليه فالحديث حسن لغيره .
ثم اتبعت ذلک بالرد على من ضعفه من المتقدمين بتوجيه راى من قال بوضعه او بانه منکر ، ثم بالرد على من ضعفه من المعاصرين .
ثم قمت بشرح الحديث وبينت متى يحسن الکتمان ومتى يجب ومتى يحرم وادلة کل ذلک .
وفى نهاية البحث ذکرت خاتمة له لخصته فيها وبينت اهم النتائج والتوصيات، ثم جعلت فهرسا للمصادر والمراجع .
أما المقدمــــــــة: فأبين فيها أهمية الموضوع وأسباب اختيارى له وخطة البحث ومنهجى فيه .
وأما البـاب الأول :فهو فى تخريج الحديث والرد على من طعن فيه وقسمته الى فصلين :
 الفصل الاول : تخـريــج الحــديــث .
الفصل الثانى : الرد على من طعن فيه وقسمته الى مبحثين : 
المبحث الاول : الرد على من طعن فيه بالوضع .
 المبحث الثانى : الرد على من طعن فيه بشدة الضعف .
وأما البـاب الثانى : فأتناول فيه شـرح الحـديـث وقسمته الى ثلاثة فصول:
 الفصل الأول :ما يحسن فيه الکتمان .
الفصل الثانى : ما يجب فيه الکتمان .
الفصل الثالث : ما يحرم فيه الکتمان .
واما الخاتمة  : فضمنتها خلاصة للبحث ، مع بيان أهم النتائج والتوصيات.
ثم ذيلت البحث بفهرس للمصادر والمراجع  .

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The union of the people of faith to study the hadith “Seek help to meet all needs with secrecy” .

المؤلفون [English]

Dr. Mohamed Abdel Moneim Atifi .

Assistant Professor of Hadith and its Sciences at the Faculty of Fundamentals of Religion and Dawah - Al-Azhar University - Assiut .

المستخلص [English]

Abstract:

This research, as it is apparent from its name "supplying the people of faith with hadeeth:seek help to fulfil your needsusing secrecy," includes the study of this hadeeth, which is one of the hadeeths that needs attention and segregation  to classify. The scholars differed about it ranging frommarking it as an improved, weak or false one. As no one has explained and clarifying its jurisprudence, I have made this research to study all its narrations' ways.

Therefore, in this study I have studied all its narrations' ways, and I have found out later that the hadeeth narrated from many ways, including what is weak and very weak andslight weak.

 And the hadeeth through Mu'adh, Abdullah bin Abbas, Omar ibn al-Khattab and Maawiyah narrated it on the basis of liars, and those who are abandoned and very weak.

And the hadeeth of Buraydah and Ali's narratorsare not known because there is no identification for them.

  Abi Huraira narration's wayisfault as of the narration ofthe unknown Sahl bin Abdul Rahman al-Jarjani, or no one has  followedon the narration way of Sahl bin Abdul Rahman Al-Razza and the strange way. Hence, if these ways added togetherto each other, it can be reinforced each the other.

As the multitude of ways hadeeth's narration does not strengthen it only, but also the evidences that witness to it  strengthen it. The hadeeth has been recommended by the Koran, which is the actual Sunnah of the master of Adam's sons, peace be upon him,as all his life is a practical application of this hadeeth in the important matters, and it is supported by the general purposes of the Islamic Sharia, and therefore the hadeeth is good with support ofthe others.

And then I followed it by responding to whom said of  its weakness of the precedentunder the guidance of the opinion of those who said its status is false or as a denied, and then responded who said  to be weak of the contemporary.

Then I explained the hadeeth and indicated when it is better to conceal it, and when it should and when it is haraam with the proofs of all that.

At the end of the research, I mentioned a conclusion to summarize it and showed the most important findings and recommendations, and then made an index of resources and references.

As for the introduction: I explain in it the importance of the topic, the reasons for my choice of it, the research plan and methodology in it. As for the first chapter: it deals with extracting the hadith and responding to those who criticize it, and it is divided into two chapters:

Chapter One: Graduation of the Hadith.

The second chapter: the response to those who challenged him and divided it into two sections:

The first topic: responding to those who challenged him with the situation.

The second topic: responding to those who challenged him with great weakness. As for the second chapter, I deal with the explanation of the hadith and divide it into three chapters:

Chapter One: What is good for concealment.

Chapter Two: What should be kept secret.

Chapter Three: What is forbidden to conceal.

As for the conclusion: it included a summary of the research, with an explanation of the most important results and recommendations.

Then the search was appended with an index of sources and references.

الکلمات الرئيسية [English]

(Tahrir al-Hadith) (Situation) (Severity of Weakness) (What is good for concealment) (What is obligatory to conceal) (What is forbidden for concealment) (Satisfaction of needs) .