الاختبارُ بقَلْب الأحاديث وأثرُه في معرفة ضبط الرواة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية أصول الدين والدعوة جامعة الأزهر- بأسيوط

المستخلص

يتناول هذا البحثُ مسألةَ الاختبار بقلب الأحاديث، لمعرفة ضبط الراوي من عدمه، وهو نوع دقيق من الاختبار، تعرض له الأئمة على مر العصور، وإن کان الإمام البخاري في هذا الباب هو المشهور؛ حين اختبره أهلُ بغداد وقلبوا له مئة حديث، إلا أن البحث کشف عن جماعة آخرين سوى البخاري تعرضوا لهذا النوع من الاختبار.
    وقد خلص البحث إلى عدد من النتائج أهمها: دقةُ نظر المحدثين، ورسوخُ منهجهم في التثبت والنقل، وعدمُ قبولهم إلا ما ضبط فيه الرواة؛ بما يرد على الطاعنين في السنة النبوية في کل عصر، الذين يثيرون شبهاتهم ودعاواهم مجردةً من أي دليل، مع أن الدعاوى لا يستدل بها وإنما يستدل لها.
وقد دعاني للکتابة فيه عددٌ من الأسباب منها :
1- أنني لم أجد أحدا - فيما أعلم - قد خصصه بدراسة مفردة.
2- تتبع أسماء العلماء والأئمة الذين وقع معهم هذا النوعُ من الاختبار، سوى الإمام الفَحْل أبي عبد الله البخاري.
3- الکشف عن مزيد عناية المحدثين بنقد المرويات، واحتياطهم في الرواية، ونقل الأخبار.
وقد سلکت فيه المنهج الاستقرائي التحليلي.
وجعلته في مقدمة - وهي تلک - وثلاثة مباحث:
المبحث الأول: اختبار الراوي طريق لمعرفة ضبطه.
المبحث الثاني: قلبُ الأحاديث للاختبار والامتحان.
المبحث الثالث: الأئمة والرواة الذين وقع معهم هذا النوعُ منَ الاختبار.
وختمته بخاتمة ذکرت فيها أهم النتائج.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The test by reversing the hadiths and its impact on the knowledge of the narrators’ control.

المؤلفون [English]

Dr. Ahmed Nabawi Ahmed Makhlouf .

Teacher of Hadith and its sciences at the Faculty of Fundamentals of Religion and Da`wah Al-Azhar University – Assiut.

المستخلص [English]

Abstract:

This research paper is looking into the issue of examining a given narrator by means of mixing-up Hadith(s) -i.e mixing-up texts with isnads- so as to verify his veracity or his lack thereof. This is a very meticulous type of examination, which most of the grand scholars have undergone through different eras. It is true that the Grand Imam al-Bukhari is the most well-known when it comes to this matter, given the fame of the historical account of the Baghdad people mixing-up one hundred Hadith(s) to examine him. Nonetheless, this research paper demonstrates the fact that he was not the only one to undergo such examination . The final conclusions of this research are many, however the most important findings are : The narrators (al-muhadithin) extreme meticulousness is proven beyond doubt, as well as the rootedness of their methodology in verification and transmission, which meant they never accepted the authority of any text which was not thoroughly verified. This in turn responds to, refutes and debunks the opinions of anyone in any era who attempts to discredit the Prophetic Traditions (as-Sunnah an-Nabawyyiah- especially those who cast baseless doubts and make uncorroborated claims without any proof, despite the fact that claims cannot be considered proofs, rather claims need to be proven.

I was invited to write about it for a number of reasons, including:

1- I did not find anyone - as far as I know - who devoted it to a single study.

2- Tracing the names of the scholars and imams with whom this kind of test took place, except for Imam al-Fahl Abi Abdullah al-Bukhari.

3- Uncovering the more carefulness of the modernists in criticizing the narrations, and their precaution in the narration, and the transmission of news.

It has taken the inductive-analytical method.

And I made it into an introduction - which is that - and three sections:

The first topic: the narrator’s test is a way to know his control.

The second topic: The heart of the hadiths for testing and examination.

The third topic: the imams and narrators with whom this type of test occurred.

 It ended with a conclusion stating the most important results.

الکلمات الرئيسية [English]

(Control of Narrators) (Heart of Hadiths) (People of Baghdad) (Imam Bukhari) (Justice of Narrators) (Criticism of Narratives).