بيان علل الأحاديث الواردة في وجوب العمرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية أصول الدين والدعوة بجامعة الأزهر بأسيوط

المستخلص

    فهذا بحث في "بيان علل الأحاديث الواردة في وجوب العمرة"، بينت فيه أن الأحاديث المرفوعة إلى النبي r التي تدل على وجوب العمرة لا تصح، وأنه وإن کان طائفة منها قد جاءت بأسانيد ظاهرها الصحة، بل وقد صححها جماعة من العلماء، وبعضها مما ادعى بعضهم أنه مخرج في "الصحيح"، أو أن أصله في "الصحيح"، فإنه عند البحث والتفتيش يتضح أنها معلولة لا تصح، وأن صاحبي "الصحيحين" -رحمهما الله- قد أعرضا عن إخراجها بتلک الزيادات.
وقد قسمته إلى مقدمة، وأربعة مباحث، وخاتمة.
أما المقدمة: فتشتمل على سبب اختياري لهذا الموضوع، وأهميته، ومنهجي فيه.
وأما المباحث الأربعة: فوضعت لها عنوانا إجماليا، وهو: "الأحاديث المعلولة التي تدل على وجوب العمرة"، ووضعت عنوان کل مبحث على العدد هکذا: "الحديث الأول"، "الحديث الثاني"...، وکل مبحث منها يشتمل على حديث يدل على وجوب العمرة، جاء بإسناد ظاهره الصحة، لکنه عند النظر والتفتيش في طرقه يتضح أنه معلول، وقد قمت بسياقة الحديث من أحد کتب السنة في صدر المبحث، ثم أشرت إجمالا إلى علته، ثم قمت ببيان طرقه، وألفاظه، وشرح علته، وجعلت تخريجه، ودراسة ما يُحتاج إليه من رواته في الهامش، مع الإشارة إلى خلاصة درجة ذلک الراوي في متن البحث، ولم أتوسع في ترجمة الرواة إلا عندما يقوى الخلاف فيه بين علماء الجرح والتعديل، وقد أذکر بعض أقوال العلماء في تصحيح ذلک الحديث أو تعليله -إن وجد-.
    وقد راعيتُ في التخريج والعزو الاختصارَ في ذکر أسماء المصنفين، وأسماء کتبهم -على ما جرت عليه عادة المصنفين في هذا الفن-، وإذا قلت: "أخرجه عبد الرزاق" أو "ابن أبي شيبة" ففي "المصنف"، و"الدارقطني" ففي "سننه"، و"البيهقي" ففي "سننه الکبرى"، وما عزوته إلى کتب هؤلاء المصنفين غير ما سبق، ذکرته مقيدا، فأقول مثلا: أخرجه البيهقي في "الصغير"، أو "المعرفة"، ونحو هذا، وأُصَدِّرکلامي بقولي: (قلت) -بين قوسين-، تمييزا له عن کلام العلماء.
وأما الخاتمة: فتشتمل على أهم نتائج هذا البحث.
وأخيرا: ذيلت البحث بجريدة المراجع التي رجعت إليها، وفهرس لمحتوياته.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Explanation of the reasons for the hadiths that state the obligation of Umrah.

المؤلفون [English]

Dr. Ahmed Fathy Hisham Khader .

Teacher of Hadith and its sciences at the Faculty of Fundamentals of Religion and Da`wah Al-Azhar University in Assiut .

المستخلص [English]

Abstract:

This is a study in “Explanation of the Reasons for the Hadiths Concerning the Obligation of Umrah,” in which it clarified that the hadiths referred to the Prophet that indicate the obligation of Umrah are not valid, and that even if a group of them came with isnaads that appear to be authentic, and even a group of scholars have corrected them, and some of them are what some of them claimed. It is taken out in the "Sahih", or its origin is in the "Sahih", because upon research and inspection it becomes clear that it is a cause that is not valid, and that the two companions of the two "Sahih" - may God have mercy on them - have refused to take it out with these additions.

It was divided into an introduction, four sections, and a conclusion. As for the introduction: it includes the reason for choosing this topic, its importance, and its methodology.

As for the four topics: I gave them a total title, which is: “The causal hadiths that indicate the obligation of Umrah,” and I put the title of each topic on the number like this: “The first hadith,” “The second hadith”..., and each of them includes a hadith indicating the number.

The obligation of Umrah came with a chain of transmission that appears to be authentic, but when looking at its ways, it becomes clear that it is an effect. What is needed from his narrators in the margin, with reference to the summary of the degree of that narrator in the body of the research, and I did not expand on the translation of the narrators except when the disagreement is strong between the scholars of Jarh and Tadeel, and I have mentioned some of the sayings of scholars in correcting that hadith or justifying it - if any -. I took into account the brevity and the attribution in mentioning the names of the authors, and the names of their books - as is usually done by the writers in this art -, and if I say: “Abd al-Razzaq” or “Ibn Abi Shaybah” in “Al-Musannaf” and “Al-Daraqutni” in “Al-Musannaf” and “Al-Daraqutni” in Sunan,” and “Al-Bayhaqi” in “Sunan Al-Kubra,” and what I attributed to the books of these authors other than what I mentioned above, I mentioned it restrictively, so I say, for example: Al-Bayhaqi included it in “Al-Saghir” or “Al-Ma’rifah” and so on, and I confirm my words by saying: (I said) -in parentheses-, to distinguish it from the words of scholars.

As for the conclusion: it includes the most important results of this research. Finally: The research was appended to the references newspaper, which I referred to, and an index of its contents.

الکلمات الرئيسية [English]

(Hajj and Umrah) (The ills of hadiths) (translation of narrators) (Scholars of Jarh and Tadheel) (Al-Daraqutni) (Al-Bayhaqi) .