عکرمة بن عمار وحاله في ميزان أئمة الجرح والتعديل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الحديث وعلومه بکلية أصول الدين بأسيوط

المستخلص

يتلخص البحث في أنه يدرس حال راو من رواة الحديث ، وهو عکرمة بن عمار اليمامي، اختلفت أقوال النقاد فيه ، فاحتج به الإمام مسلم في صحيحه، وأخرج له أصحاب السنن الأربعة، ولم يخرج له البخاري .
    وقد تبين من خلال البحث أن له شيوخاً بلغوا تسعة وتسعين ( 99) شيخاً، وتلاميذ بلغوا مائة وأربعة وعشرين (124) تلميذاً ، وقد اختلفت أقوال علماء الجرح والتعديل فيه ، فمنهم من وثقه مطلقاً ، ومنهم من ضعفه مطلقاً، ومنهم من ضعفه في بعض الشيوخ دون بعض ، والراجح أنه ثقة ربما يهم في حديثه عن شيخه يحيى بن أبي کثير .
فإن أهل الحديث کثر الله سوادهم ، اجتمعوا على أصل هام ، وهو وجوب بيان حال رواة الحديث ، ونقلة الأثر، صوناً للملة الحنيفية ، ودرءاً للفساد والخلل عن السنة النبوية ، ولم يتوانوا في سبيل الوصول إلى حقيقة حال الراوي ، ولم ينثن حبل عزائمهم في الشباب والشيبة بل على فراش الموت ، فاندفعوا وتسابقوا يجوبون الأرض، ويفتشون البقاع ، بغية الإنصاف في حال راو من الرواة .
   ولأن ذلک حسب قدرة البشر – وهي محدودة – اختلفوا في بيان حال کثير من الرواة ، فاختلفت لذلک أحکامهم على أحاديثهم .
  وهذا البحث يتکلم في راو مشهور ، اختلفت کلمة الحفاظ النقدة فيه ، فأحببت أن أجمع تلک الأقوال ، ثم أبين الراجح منها ، فکان بعنوان " عکرمة ابن عمار وحاله في ميزان أئمة الجرح والتعديل " .
جاءت هذه الدراسة في أربعة مباحث تسبقها مقدمة ، ويتلوها خاتمة
المقدمة: فيها: أسباب اختيار الموضوع، وخطة البحث .
المبحث الأول: اسمه وکنيته ونسبه ومناقبه ووفاته .
المبحث الثاني: شيوخه وتلاميذه .
المبحث الثالث: أقوال العلماء فيه .
المبحث الرابع: الترجيح .
الخاتمة: فيها أهم النتائج .
فهارس المراجع.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Ikrimah bin Ammar and his condition in the balance of the imams of Jarh and Tadheel.

المؤلفون [English]

Dr. Mohamed Abdel-Wadood Mohamed Ali .

Lecturer in the Department of Hadith and its Sciences at the Faculty of Fundamentals of Religion in Assiut.

المستخلص [English]

Abstract:

The research is summarized in that it studies the case of one of the hadith narrators, who is Ikrimah bin Ammar al-Yamami. Critics differed about it, so Imam Muslim argued it in his Sahih, and the authors of the four Sunan were brought out for him, and al-Bukhari did not come out for him.

And it was found through the research that he had sheikhs who reached ninety-nine (99) sheikhs, and students who reached one hundred and twenty-four (124) students. Except for some, and the most correct view is that he is trustworthy and may be important in his talk on the authority of his Sheikh Yahya bin Abi Katheer.

For the people of hadith, may God multiply their blackness, united on an important principle, which is the obligation to explain the state of the hadith narrators, and to transfer the trail, in order to preserve the Hanif religion, and to ward off corruption and defects from the Prophetic Sunnah, and they did not hesitate to reach the truth of the narrator’s condition, and did not break their ropes in youth and old age Rather, on their deathbed, they rushed and raced, roaming the land, searching the Bekaa, in order to be fair in the event of one of the narrators.

And because that is according to human ability - which is limited - they differed in explaining the condition of many of the narrators, so their rulings differed according to their hadiths.

 And this research speaks in a famous narrator, the word of the critical narrator differed in it, so I wanted to collect these sayings, then clarify the most correct of them, and it was titled “Ikrimah Ibn Ammar and his condition in the balance of the imams of Jarh and Tadheel.” This study came in four sections preceded by an introduction and followed by a conclusion.

Introduction: In it: the reasons for choosing the topic, and the research plan. The first topic: his name, surname, lineage, virtues, and death.

The second topic: His sheikhs and disciples.

The third topic: the sayings of scholars about it.

Fourth topic: weighting.

Conclusion: it contains the most important results. Reference indexes.

الکلمات الرئيسية [English]

(Yahya bin Abi Katheer) (Al-Yamami) (Ikrimah bin Ammar) (Scholars of Jarh and Tadheel) (Ahl al-Hadith) (The Prophet’s Sunnah) .