منهج الأستاذ عبدالکريم الخطيب فى تفسيره المسمى بالتفسير القرآنى للقرآن الکريم عرض ونقد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية أصول الدين جامعة الأزهر.فرع الزقازيق

المستخلص

يتکون البحث من مقدمة، وتمهيد، وأربعة مباحث، وخاتمة.
المقدمة:
التمهيد، ويتضمن ما يلي: مميزات المدرسة العقلية الحديثة في التفسير، عيوب المدرسة العقلية الحديثة في التفسير، أبرز علماء  المدرسة العقلية الحديثة في التفسير، بعض آراء الأستاذ الإمام محمد عبده بإيجاز، موقف الأستاذ الخطيب من أقوال الأستاذ الإمام في تفسيره لجزء عم، موقف  الأستاذ الخطيب من العقل، موقف الأستاذ الخطيب من قضية التقليد والمقلدين، موقف الأستاذ الخطيب من الاجتهاد في تفسيره.              
المبحث الأول: التعريف بصاحب هذا التفسير، ويتضمن ما يلي: التعريف بمؤلف هذا التفسير، ومؤلفاته، وفاته، ثم وصف تفسير الأستاذ الخطيب، ومقدمة التفسير، والسبب في تأليفه لهذا التفسير، ومنهجه في تفسيره.
المبحث الثاني: موقفه من التفسير بالمأثور، موقفه من أسماء السور، موقفه من علم  المکي والمدني، موقفه من علم أسباب النزول، موقفه من أول ما نزل و آخر ما نزل، موقفه من علم المناسبات، موقفه من علم القراءات، موقفه من علم الناسخ والمنسوخ، موقفه من الحروف المقطعة في أوائل بعض السور القرآنية، موقفه من التفسير والتأويل، والمحکم والمتشابه، موقفه من الآيات المتشابهات الواردة في الصفات
المبحث الثالث: موقفه من التفسير بالرأي، ويتضمن ما يلي: موقفه من علم  غريب القرآن، موقفه من علوم اللغة، موقفه من علم آيات الأحکام، موقفه من الإجماع، موقفه من التفسير الموضوعي، موقفه من التفسير العلمي، موقفه من علم المتشابه اللفظي في الآيات القرآنية، موقفه من زيادة حرف في القرآن الکريم، موقفه من التفسير الإشاري، موقفه من الفرق بين النبي والرسول.
المبحث الرابع: موقفه من الدخيل والإسرائيليات، ويتضمن ما يلي: موقفه من نظرية النشوء والارتقاء، موقفه من قصة الغرانيق، موقفه من تفاصيل ما أجمله القرآن.
الخاتمة: وفيها أهم النتائج.
 

نقاط رئيسية

عنوان المقالة [English]

The methodology of Professor Abdul Karim Al-Khatib in his interpretation called the Qur’anic interpretation of the Noble Qur’an is presented and critiqued.

المؤلفون [English]

Mohamed Jaber Mohamed Hassan.

Faculty of Fundamentals of Religion, Al-Azhar University, Zagazig Branch.The Egyptian Arabic Republic.

المستخلص [English]

.The research consists of an introduction, an introduction, four sections, and a conclusion
:Introduction
The introduction, which includes the following: the advantages of the modern mental school in exegesis, the defects of the modern mental school in exegesis, the most prominent scholars of the modern mental school in exegesis, some of the opinions of Professor Muhammad Abdo briefly, the position of Professor Al-Khatib about the sayings of Professor Imam in his interpretation of Juz Amma, the position of Professor Al-Khatib From reason, the position of Professor Al-Khatib on the issue of imitation and imitators, the position of Professor Al-Khatib on Ijtihad in his interpretation
The first topic: Introducing the author of this interpretation, and it includes the following: Definition of the author of this interpretation, his books, and his death, then a description of Professor Al-Khatib's interpretation, an introduction to the interpretation, the reason for authoring this interpretation, and his approach to its interpretation.
The second topic: his position on the interpretation by tradition, his position on the names of the surahs, his position on the science of Meccan and civil, his position on the knowledge of the causes of descent, his position on the first and last things revealed, his position on the science of events, his position on the science of readings, his position on the science of the copyist and the abrogated His position on the cut letters in the beginning of some surahs of the Qur’an, his position on interpretation and interpretation, the arbitrator and the similar, his position on the similar verses contained in the adjectives
The third topic: his position on interpretation by opinion, and it includes the following: his position on the science of strange Qur’an, his position on the science of language, his position on the science of rulings verses, his position on consensus, his position on objective interpretation, his position on scientific interpretation, his position on the science of verbal similarity in the verses The Qur’an, his position on increasing a letter in the Holy Qur’an, his position on the indicative interpretation, his position on the difference between the Prophet and the Messenger
The fourth topic: his position on the intruder and the Israeli women, and it includes the following: his position on the theory of evolution, his position on the story of the Cranes, his position on the details of what the Qur’an outlined
.Conclusion: And it contains the most important results

الکلمات الرئيسية [English]

Professor Al-Khatib, Qur’anic interpretation, Noble Qur’an - Muhammad Abdo. critiqued.

الكلمات الرئيسية