مآخذ الخلاف المتعلقة بالقواعد الفقهية والمقاصدية في حکم الموت الدماغي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بکلية الشريعة وأصول الدين - جامعة الملک خالد

المستخلص

" مآخذ الخلاف المتعلقة بالقواعد الفقهية والمقاصدية في حکم الموت الدماغي"
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على خير خلقه أجمعين، نبينا محمدٍ الهادي الأمين، وعلى آله وصحبه، ومن اهتدى بهداه إلى يوم الدين.
وبعد ؛؛؛
تُعاني کثير من البحوث العلمية المتعلقة بالموت الدماغي من مسألتين، کل منها تؤدي إلى الأخرى؛ غياب الرؤية، واستعجال النتائج، وهذا البحث إثارة جديدة لموضوع الموت الدماغي! ومتى إمکانية اعتباره موتاً حقيقياً، وهي مسألة خلافية بين الفقهاء من جهة وبين الفقهاء والأطباء من جهة أخرى، ولا زال الخلاف قائماً بينهم منذ نشأته إلى اليوم. والبحث يسعى للکشف عن ذلک من خلال الترجيح بالقواعد الفقهية والمقاصدية. وبعبارة أخرى البحث إجابة من خلال الترجيح بالقواعد الفقهية والمقاصدية، للتساؤلات التالية:
هل حالة الموت الدماغي حالة شک في الوفاة أو حالة غلبة ظن بحصول الوفاة ؟ هل الميت دماغياً نفسٌ حيةٌ أو نفسٌ ميتةٌ ؟ فمعرفة الحکم الشرعي للموت الدماغي يترتب عليه تحديده الکثير من الأحکام الشرعية لمقتضياته الضخمة، ولا شک أن دراسته تعد خدمة للإنسانية کلها لا للمسلمين فحسب. وقد سلکت في دراسته منهج استقرائي تحليلي استنتاجي مقارن، أقف من خلاله عند أقوال الفقهاء والأصوليين من خلال القواعد الفقهية والمقاصدية وأهل الاختصاص من الأطباء. مکتفياً بذکر القاعدة ومعناها باختصار، دون الآثار المترتبة على ذلک لان المقصود من البحث الحکم وليس الآثار. هذا فضلاً عن أنني ألزمت نفسي بمنهجية في البحث متمثلة بوضع کل ما أجمعه من المعلومات الطبية تحت مظلة الموازين الشرعية والقواعد الفقهية، ومعرفة مدى موافقتها أو مخالفتها لها.
وقد توصلت إلى جملة من النتائج، أهمها: أن الإنسان إذا شُک في موته، فإنه يُنتظر حتى يُتيقن موته، والموت الدماغي مشکوک في کونه موت حقيقي، وأن الأصل في المريض الحياة، فيبقى على هذا الأصل حتى يجزم بزواله، وأن حالة المريض قبل موت الدماغ متفق على اعتباره حيا فيها فيستصحب حکم الحياة إلى هذه الحالة التي اختلف فيها. بالإضافة إلى أن حرمة الإنسان الميت دماغياً تقتضي الاحتياط لحياته، فتکون حياته کالمتحققة.
ومن أهم توصيات البحث: تکثيف البحوث والدراسات حول هذه النازلة في الجانبين الطبي والفقهي معاً. ودراسة الآثار الفقهية المترتبة على الموت الدماغي من رفع أجهزة العناية الفائقة، ونقل الأعضاء وغيرها من الآثار والمقتضيات المترتبة على القول باعتبار الموت الدماغي، دراسة فقهية، مقارنة موسعة. ووضع قوانين وتشريعات تعتمد العمل بما توصلت إليه البحوث العلمية، وما قررته المجامع الفقهية، واللجان التشريعية فيما يخص الموت الدماغي، لا سيما أن کثير من الدول الإسلامية تفتقد لمثل تلک القوانين. وکذلک ضع ضوابط وشروط محددة وواضحة ودقيقة في تشخيص الموت الدماغي تجمع المدارس الطبية العالمية المختلفة تحوطاً لحياة الإنسان.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Controversies related to jurisprudence and intentional rules in the judgment of brain death.

المؤلفون [English]

Mr. Fahad Abdullah Ali Hajar .

Assistant Professor, Department of Fundamentals of Jurisprudence Faculty of Sharia and Fundamentals of Religion - King Khalid University.

المستخلص [English]

Abstract:

The weighting of jurisprudential rules in controversial issues (rules on brain death as a model)

Praise be to Allah, Lord of the Worlds, and prayers and peace be upon the best of all his creation, our Prophet Muhammad al-Hadi al-Amin, and on his family and companions, and guided by his guidance to the Day of Judgment,

 Many scientific research on brain death suffers from two issues, each leading to the other; the absence of vision, and the urgency of the results, and this research is a new excitement of the subject of brain death and when it can be considered a real death, a controversial issue between jurists on the one hand and between jurists and doctors on the other. , And there is still disagreement between them since its inception until today. Research seeks to reveal this through the weighting of jurisprudential rules. In other words, search the answer by weighing the rules of jurisprudence, for the following questions:

Is the case of cerebral death a question of death or a presumption of death? Is the dead brain a living soul or a dead soul? Knowledge of the legitimate rule of death of the brain is determined by many of the provisions of the legitimacy of the huge requirements, no doubt that his study is a service for all humanity and not only Muslims. In his study, I took an inductive, analytical, comparative, comparative approach. I stand at the sayings of the jurists through the jurisprudential rules and the specialists of the doctors. They mentioned the rule and its meaning in short, without the implications of that. In addition, I committed myself to a systematic approach in the research of putting all the medical information collected under the umbrella of Shari'ah scales and jurisprudential rules, and knowing the extent of their approval or violation of them. And the death of the brain is doubtful as a real death, and that the origin in the patient's life, remains on this origin until it is determined to disappear, and that the condition of the patient before the death of the brain Agreed upon as a living in it comes the rule of life to this situation in which he disagreed. In addition to the fact that the sanctity of the dead human brain requires reserve for his life, so that his life as achieved. The most important recommendations of the research: intensification of research and studies on this fall in both the medical and jurisprudential aspects. And the study of the jurisprudential implications of brain death from raising the organs of intensive care, transference of organs and other effects and the implications of saying that brain death, a study of jurisprudence, extensive comparison. Laws and legislations that depend on the work of the scientific researches, the decisions of the jurisprudential councils, and the legislative committees regarding brain death, especially since many Muslim countries lack such laws. Also, set specific and clear rules and conditions in the diagnosis of brain death Various international medical schools to human life as a hedge.

الکلمات الرئيسية [English]

(Legislative committees) (Stroke) (Kut al-Baqar) (Medical schools) (Human life) (Fiqh councils)