التسويق الشبکي بين الطموحات الشبابية والضوابط الشرعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بقنا

المستخلص

محتويات البحث
وقد قُسم البحث على النحو التالي:
المقدمة:
المبحث الأول: التسويق الشبکي، نشأته وصوره وآلية الترويج له وآلية احتساب عمولاته وآثاره الاقتصادية، وفيه مطلبان:
المطلب الأول: تعريف التسويق الشبکي ونشأته وصوره
الفرع الأول: تعريف التسويق الشبکي
الفرع الثاني: نشأة التسويق الشبکي وتطوره التاريخي
الفرع الثالث: صور التسويق الشبکي
المطلب الثاني: آلية الترويج لصناعة التسويق الشبکي وآلية احتساب عمولاته وآثاره الاقتصادية.
الفرع الأول: الآلية التي تتبعها شرکات التسويق الشبکي في الترويج لهذه الصناعة
الفرع الثاني: آلية احتساب العمولات في شرکات التسويق الشبکي
الفرع الثالث: الآثار الاقتصادية للتسويق الشبکي
المبحث الثاني: التسويق الشبکي في الميزان الفقهي، وفيه مطلبان:
المطلب الأول: التکييف الفقهي للتسويق الشبکي
المطلب الثاني: الحکم الشرعي للتسويق الشبکي
الفرع الأول: حکم التسويق الشبکي لمنتجات وسلع
الفرع الثاني: حکم الربح من مشاهدة الإعلانات بطريقة الإحالات الشبکية .
الخاتمة: وفيها أهم النتائج التي توصل إليها الباحث وأهم التوصيات.

نقاط رئيسية

عنوان المقالة [English]

Network marketing between youth aspirations and Sharia controls .

المؤلفون [English]

Ahmed Atallah Abdul Basit Ahmed .

Al-Azhar University College of Islamic and Arabic Studies for Boys, Qena .

 

[Abstract]

 

The research was divided as follows:

 Introduction.

 The first topic: network marketing, its origins, its images, the mechanism of its promotion, the mechanism of calculating its commissions and its economic effects, and it has two requirements.

 The first requirement: the definition, origin and image of network marketing.

 The first branch: the definition of network marketing.

 The second branch: the emergence and historical development of network marketing.

 The third branch: images of network marketing.

 The second requirement: the mechanism for promoting the network marketing industry, the mechanism for calculating its commission, and its economic effects

 The first branch: the mechanism followed by network marketing companies in promoting this industry.

 The second branch: the mechanism of calculating commissions in network marketing companies.

 The third branch: the economic impacts of network marketing.

 The second topic: Network marketing in the jurisprudential balance, and it has two requirements:

 The first requirement: idiosyncratic conditioning of network marketing The second requirement: the Sharia ruling on network marketing.

 The first section: the ruling on network marketing for products and goods The second branch: Ruling on profit from viewing advertisements by means of network referrals.

 Conclusion: It includes the most important findings of the researcher and the most important recommendations.

 

الکلمات الرئيسية [English]

network marketing, network referrals , products and goods – commission . economic effects.

الكلمات الرئيسية